tisdag 22 juni 2010

Åland

Nu har jag för första gången i mitt liv varit på Åland.
Det var som att vara i Sverige faktiskt. Allt stod på svenska och alla pratade svenska. Men det var en mysig familjedag.

Vi gick upp gräsligt tidigt (7 ungefär) och åkte iväg till färjan. Jag hade tagit åksjuketablett så jag klarade det fint. Fast det gungade rätt mycket så lite illamående blev jag ändå.

När vi kom fram åkte vi till Mariehamn, som Matte hela tiden uttalade så det lät som "Marianne" ;)
Väl där åkte vi till en fågelpark och skulle äta vår picknick. Jättemysigt, men lite dumt eftersom Matte är jätterädd för fåglar. Men det var hans idé och jag tycker han klarade sig riktigt bra. I alla fall fram tills det kom en påfågel 20 meter bort, lungt spatserande åt vårt håll. Då flög han upp med sin fika i handen och ropade "nej nu...." och slängde ner fikan i kylväskan igen. Tydligen dax att gå därifrån då. ;)

Jag har aldrig sett en påfågel på nära håll men dom där stjärtfjädrarna var MYCKET större än jag trodde. Jag förstår inte hur dom kan orka hålla upp dom.
Nu hade jag förstås glömt min kamera men jag tog lite kort med mobilen, så kvalitén är inte den bästa.

Så fort jag försökte ta kort på honom så vände han sig bort så detta är det bästa jag kunde få.

Och här har han fällt ner fjädrarna igen.

Efter den tragiska upplevelsen med fåglarna så åkte vi in till Mariehamn igen och kollade i en allt-i-allo-affär. Samuel fick köpt sig ett par tuffa kamoflage-färgade (stavas det så??) solglasögon.

När vi gått runt där ett tag så hade vi inget mer att göra och det var drygt 2 timmar kvar tills båten skulle gå så vi gick in på ett litet tivoli. Ni vet ett sånt där som dom bara ställer upp i några dagar på olika ställen.
Såna "ihopfällbara" karuseller tycker jag är läskiga så vi gick runt och köpte lite lotter och spelade på hjul.

Det första vi spelade på var ett Marabou-hjul. Jag la 1 euro på nummer 12. Om hjulet stannade där så kunde man vinna en liten toblerone, men om den stannade precis i mitten på numret, vid en liten svart prick, så fick man en sån där superstor chokladask. Och var stannar hjulet?? Jo självklart precis i mitten på nummer 12! :)

Det fanns både vanlig mjölkchoklad och schweizernöt. Jag kunde som vanligt inte bestämma mig så Samuel fick välja istället.

En stor mjölkchoklad blev det.
20 st stora 200gr choklader.

Det är tur att den står kvar hos Matte nu. ;)
Jag ville inte släpa med den på tåget hem och eftersom jag ändå ska åka dit på torsdag igen och vi sen åker bil hit om 2 veckor så är det enklare.

Men om jag ska vara ärlig så hade jag aldrig tagit med den på tåget ändå. Som så mycket annat så tycker jag det är pinsamt. Såpass pinsamt att Matte fick bära den från tivolit till bilen 50 meter bort.

När vi kom hem på lördag kväll var jag supertrött! Jag skulle bara "lägga mig och vila" en stund på sängen och somnade direkt. Vaknade till när Samuel kom in och sa godnatt och låg sen och småslumarade fram till 22 då jag gav upp och klädde av mig och la mig att sova ordentligt. Jag har sömnbehov som ett spädbarn. ;)

Söndagen var lugn och händelselös och jag åkte hem igen på eftermiddagen som vanligt. Konstigt att tågresan hem alltid känns så mycket längre än tågresan dit.

Någonstans mellan Töreboda-Skövde var det en jättestark regnbåge. Så tydligt har jag aldrig sett den förr.
Jag försökte fånga den på kort men det gick inget vidare. För det första är mobilkameran dålig och för det andra är det inte så lätt att ta kort igenom fönstret på ett rullande tåg.

Men lite syns den i alla fall.

Nu har veckan varit lugn och jag väntar bara på att åka upp på torsdag igen.
Midsommaren ska firas först med Samuel på nåt ställe jag inte kommer ihåg vad det heter. Men i alla fall ett firande för allmänheten, sånt man alltid var på som barn.
På kvällen ska vi till Storvreta till Mattes bästa kompis med familj.

Hoppas att ni får en härlig midsommar.
Ha det bra allihopa!
Kram

1 kommentar:

  1. Grattis till vinsten!
    Som sagt det med chokladvinster ligger väl i familjen. Det var ju tur att du vann första gången och inte behövde prova igen o igen:)
    Jag tycker det låter mysigt med Åland - lite lagom tripp.
    Trevligt att ni är bortbjudna på midsommar. Det är vi också.
    Ta nu en ordentlig runda kring midsommarstången.
    Kram
    Mamma

    SvaraRadera