onsdag 6 januari 2010

Hemsk, tragisk och skitbra!

Jag köpte mig en bok på pressbyrån i Uddevalla igår. Skulle ha en stunds väntetid där.

Jag läser ju i princip aldrig böcker. Ingen störrre idé eftersom jag aldrig fattar vad jag läser ändå. Men nu tänkte jag att jag skulle ta mig i kragen och köpa en bok. Den verkade ju så bra.

Och bra är den verkligen!
Men väldigt hemsk och tragisk också.

350 sidor lång är den också. Blir nog den längsta bok jag någonsin läst.
Det tar sitt lilla tag att tragla sig igenom och förstå, men det är värt det.

Den heter "mamma, pappa, barn" och är skriven av Carin Gerhardsen.

På kort tid inträffar det två mord som båda hamnar på kriminalkommisarie Conny Sjöbergs bord.

En sextonårig flicka med trassliga familjeförhållanden hittas strypt på en toalett på en Finlandsfärja. Kvar finns hennes lillasyster som befinner sig i en situation ingen fjortonåring borde behöva hamna i.

Under ett joggingpass finner polisen Petra Westman ett svårt medtaget spädbarn i en buske och i närheten påträffas en kvinna utan id-handlingar död.

Samtidigt vaknar en treårig flicka en morgon och finner att hon är alldeles ensam. Hennes pappa är utomlands och alla tecken tyder på att mamma har tagit med sig lillebror och flyttat därifrån. Hanna är ensam kvar, inlåst i lägenheten. Och tiden går....

Jag återkommer om den tragiska historien när jag läst klart boken, om några månader eller så.

Kram

2 kommentarer:

  1. Betydligt mer krävande än den tidningen jag föreslog dig men förmodligen ger den mer också. Inget går upp mot en rikigt bra bok.
    Svårt bara att sluta på kvällen när man skall sova:)

    Kram
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma: Ja, det svåra var inte att sluta läsa. Det svåra var att sluta analysera över vem som var mördaren. Jag har långa tankebanor om det där. :)

    Och det där med att köpa tidningen "familjeliv" var faktiskt inget kul! Jag känner mig redan gammal.

    SvaraRadera