söndag 3 januari 2010

Nyår, före och efter

Ja, nu var det ett tag sen jag skrev här.
Blev inte av att jag plockade upp datorn på tåget.
På ditresan hade jag ju en del byten att tänka på (och förmodligen tänkte jag alldeles för mycket på det) och på hemresan sov jag halvvägs till Herrljunga.

Och när jag var i Uppsala blev det ju inte att jag satte mig där och bloggade. Då hade jag bättre saker för mig. Som att se på ishockey och spela fotboll på tv-spel med Samuel.
Ja, vad gör man väl inte för "familjen" :)
Trevligt hade vi i alla fall, trots hockeyn.

På nyårsafton var vi sjuka alla 3.
Samuel hade 39,3 i feber,
Matte var förkyld och hade jätteont i halsen
och jag var dålig i magen..

Men vi åt gott (tacos som Samuel bestämt) såg på MrBean, Grevinnan och betjänten och återigen... Hockey och tv-spel.

Samuel skulle minsann vara uppe till 5-6 på morgonen var han bestämd på.
Jag kände mest för att gå och lägga mig vid 21. Men Matte sa att jag inte fick så det var bara att lyda. ;)

Klockan 22.30 var Samuel alldeles dimmig i ögonen så trött som han var.
Vi sa att han kunde gå och lägga sig och att vi skulle väcka honom till 12-slaget.
Jo, jo.. Matte var allt inne och försökte få liv i honom. Samuel svarade något osammanhängande och skrattade gott. Men mer än så blev det inte, han var alldeles för trött.
Inte alls konstigt efter en hel dag med så hög feber.

Men jag och Matte gav oss ut och skulle se på raketer och skulle skåla i rysk champagne som han fått från jobbet.
Matte skakade flaskan rejält så det skulle spruta lite och bli fart på korken.
Och sen kämpade han ett tag för att få korken att lossna. Och av kom den med ett.... fjutt....
Den flög inte en centimeter utan ramlade bara av flaskan. Och sprutade det?! Nej..

Vi skrattade men tänkte att det blir nog bra ändå. Så hällde vi upp i fina champagne-glas och ut kommer..... ett gammalt avslaget rödvin!!! Hahaha!
Rysk champagne, jo visst! Då har dom inte druckit mycket champagne i Ryssland.

Men vi skålade, tog varsinn klunk, grimaserade lite och hällde snabbt ut resten i snön.
Sen såg vi på raketer.
Jag försökte lära Matte att i vår familj är man imponerad av raketer och säger "Åh, wow!!" och liknande.
Han gjorde ett pinsamt litet försök som lät vansinnigt tillgjort, men jag fortsatte imponeras.

Nu hade jag ju packat ner och tagit med mig kameran, men tror ni jag tog ett enda kort på nyårsafton?? Nej, jag hade inte ens en tanke på det.

Nyårsdagen spenderades med mycket sovande.
Samuel var snäll och lät oss sova jättelänge, gå upp och äta frukost och sedan sova igen. Skönt!

Jag vaknade med jätteont i halsen så jag hade väl förmodligen blivit smittad av Matte.
Matte hade fortfarande lika ont i sin hals och Samuel hade fortfarande feber.
Sicket gäng!

Sen på lördag blev det en tidig morgon. Tåget skulle gå från Enköping 7.48 så vi åkte från Uppsala vid 6.45. Eller ja... Vi åkte egentligen inte före 6.55 p.g.a. mitt snoozande.

Jag somnade nästan direkt på tåget och vaknade till i Örebro, somnade igen och vaknade igen i Töreboda. Det var jätteskönt att kunna sova. Jag har annars lite svårt att somna på tåg och bussar eftersom jag är rädd att inte vakna i tid, men nu skulle ju detta tåget ta 3,5 timme så då kunde jag sova gott med lite musik i öronen.

Kom tillbaka till avdelningen 12.30 och kände mig jättedålig så jag tog Alvedon och gick direkt och la mig.
Tog temp vid 13.30 och då hade jag 38,3. Inte jättemycket kanske men jag tyckte synd om mig själv ändå.

Idag är nog febern i princip borta iaf. Får Alvedon var 4e timme och känner mig helt okej, förutom i halsen.

Imorgon blir det perm igen.
Ska åka hem till Tanum och fira Thea som nu blir "ett ganska vuxet barn" på hela 4 år!

Nu är det snart dax för sängen.

Ha det bra allihopa!
Kram

1 kommentar:

  1. Hej
    Det hade kanske varit bättre för er med festlig Pommac än att ödsla dessa dyra droppar:). Men nu har ni provat på den ryska varianten.
    Här har vi en total slappardag idag, skönt.
    Kram
    Mamma

    SvaraRadera