tisdag 9 februari 2010

Horoskop i två världsdelar

I veckan hade jag och Matte en diskussion om vad jag var för djur i den kinesiska astrologin.
Så jag sökte upp det på nätet och fann att jag är oxe, som Matte faktiskt sa men man ska inte lyssna på allt ;)

Enligt svensk astrologi är jag skorpion, som nog de flesta av er vet.
Så här kommer lite information om mig som SKORPION:
Positiva karaktärsdrag: Beslutsam, flitig, charmig och har elegans
Negativa karaktärsdrag: Svartsjuk och inåtvänd


Och lite information om mig som OXE:

Viljestark, bestämd, ambitiös och envis


För övrigt är jag då född i yin (yin och yang)
Information om mig som YIN:

Filosofisk och inåtvänd. Bör tänka först och tala sen.


Ja, det är ju mycket i detta som talar mot varandra, men en sak som kommer upp både i yin och skorpion är "inåtvänd" vilket jag väl kan hålla med om i vissa situationer.
"Beslutsam","bestämd" och "envis" kan väl också vara liknande och..... Ja, jag får väl erkänna att jag kan vara lite envis då och då. ;)

Annars gillar jag "flitig", "ambitiös", "charmig" och "har elegans" väldigt mycket. Det låter bra.

Det kanske inte ligger så mycket sanning bakom sånt här men jag tycker i alla fall att det är roligt.

För övrigt så är

Matte: apa
Pappa: tiger
Mamma: tupp
Ellinor: get
Jocke: kanin
Cecilia: tupp
Marcus: tiger
Thea: tupp
Leon: råtta

Och ja, det stämmer att Jocke och Marcus inte är samma djur trots att dom är födda samma år.
Det beror på att Marcus är född före 20 januari och då har inte kineserna firat nyår ännu.
Spännande läsning va?! ;)

Kram

4 kommentarer:

  1. Ja uppe med tuppen är ett uttryck som i alla fall inte stämde in på mig i morse.
    Får nog hoppa till kojs nu så får vi se hur det är med tuppen till morgonen.
    Syns imorgon.

    Kram
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Getens personlighet:

    ..."Av alla de tolv tecknen i det kinesiska horoskopet är Geten det mest utpräglat kvinnliga. Geten röner stor respekt för sitt blyga och timida sätt och för sitt sinne för humor, men framför allt hyllas hon i rollen som fredsängel. Det finns inget fientligt drag hos Geten och när hon någon gång uppträder aggressivt är det bara om hon kan återställa fred, harmoni och balans"...

    ..."Några passande karriärer är: konstnär (alla typer), musiker (alla typer), hantverkare (alla typer), kostymdesigner, makeup-artist, scenograf, frisör, sömmerska, författare (alla typer)"...

    ..."Även om Geten har stor naturlig fallenhet för all slags konstnärligt utövande, vare sig det gäller att utföra en perfekt pas de deux eller att baka en spenatsufflé, är hennes geni av det mer oberäkneliga slaget. Hos henne finns inget av de tunga intellektuella övertonerna som man finner hos till exempel Buffeln eller den dramatik som präglar Tigerns artisteri. Nej, Getens konst är mjukt begrundande"...

    ..."Den kvinnliga Tuppen kan mycket väl få för sig att mönstret på tapeterna på toaletten är viktigare än något annat och vara beredd att ta strid för sin sak. Get och Tupp bör därför inte inreda ett hem tillsammans"...

    ..."Eftersom Getter har för vana att fundera länge innan de handlar - eller struntar i att handla - är de i regel usla beslutsfattare och bör inte lämnas att fatta viktiga beslut på egen hand. Geten avskyr att kompromettera sig och väntar därför helst på att andra ska fatta beslut, innan hon handlar"...

    ..."Dessutom klarar inte Getter någon form av personlig kritik"...

    ..."Trots att merparten Getter lämnar hemmet redan i unga år, har de den något egendomliga vanan att senare i livet bosätta sig i närheten av föräldrarna."...

    SvaraRadera
  3. Jo du, detn fanns en del som stämde där.
    T.e.x. det med konnstnärlighet och att flytta tidigt och sen flytta tillbaka hem.
    Framförallt stämde ju det där "fundera länge på att handla - eller inte handla alls.

    Men det jag tyckte BÄST om "hos henne finns inget av de tunga intellektuella övertonerna som man finner hos Buffeln"
    Oxe och Buffel är nämligen samma sak! Hahaha!

    SvaraRadera