söndag 28 februari 2010

"Vilken jävla smäll!!"

Ja, jag har sagt det förut och jag säger det igen.. Jag HATAR att åka tåg på vintern!
Inte en enda gång sen jag började åka tåg till Uppsala har tågen varit i tid. Och blev det nån ändring denna gången??? Nej....

På uppvägen var tåget 10 minuter försenat till Herrljunga där jag bara hade 7 minuters bytestid. Tack och lov var det andra tåget också några minuter försenat så det kom in samtidigt som vårat tåg.
Sen fortsatte ju självklart det andra tåget att vara försenat och blev totalt ca 10 minuter försenat det också.

I Enköping skulle jag byta till buss, men jag hade tillräckligt med tid på mig där för att hinna med.
Men gissa vad?? Jo, även bussen blir försenad. Inte till Enköping men under tiden. Så vad som skulle blivit en 50 minuters bussresa blev då alltså en dryg timmes bussresa.
Och jag har väldigt svårt för att åka buss.

Igår skulle jag åka hem igen.
Matte körde mig till Enköping där jag skulle ta tåget till Herrljunga för att sedan byta där till Vänersborg.
Tåget var i tid till Enköping så jag kände mig lugn inför bytet, där jag skulle ha 10 minuter på mig.
Men ca 1 km utanför Enköping bromsar tåget hastigt in och lokföraren kallar på servicepersonal.
Efter någon minut säger dom i högtalaren att det är ett tekniskt fel i loket. JAHA!!!
Där blir vi stående i ungefär 20 minuter då dom återigen ropar i högtalaren: "Älgen vi körde på är nu i älghimlen och loket verkar inte fått några allvarligt skador"
EN ÄLG?!?! Var det det tekniska felet??
Samtidigt som jag tyckte det var jättehemskt och tänkte på den stackars älgen kunde jag ändå inte låta bli att le lite åt det där med "älghimlen"
Det blev faktiskt ännu svårare att hålla sig för skratt när dom senare säger "Ja, eftersom älgen kom från höger är det denna gången förarens fel" Hihihi!!

Men, det var INTE detta jag syftade på med "vilken jävla smäll!!" även om kanske skulle passa även i detta samanhanget.
Nej, förklaringen till titeln kommer senare, så fortsätt läs..

Då vi ca en kvart senare kommer fram till Västerås meddelas det att vi har gått om tid att gå ut och sträcka på benen för nu ska tåget nämligen kontrolleras närmare och diverse bromstester och liknande ska utföras. ÅHHHH!!

Ja, ja efter drygt 10 minuter kommer vi därifrån, ca 2 minuter därifrån rättare sagt... Då är det stopp igen!
Eftersom vi var mer än 30 minuter försenade var det flera mötande tåg som var i tid som skulle möta oss på vägen så då stod vi där igen i 7 minuter. (ja, jag kollade på klockan 2 gånger i minuten..) :)

Jag hade hoppats på att tåget i Herrljung skulle vänta in, det hade handlat om 10-15 minuter för dom, men nejdå. Det gick visst inte.
Så nu blev det ersättningsbuss istället som skulle in i Vedum, Vara, Grästorp, Vargön och Trollhättan innan den skulle till Vänersborg. Det tog liiiiite tid kan jag säga.

22.01 skulle jag vara framme i Vänersborg. 23.05 stiger jag av bussen. BLÄÄÄ!

I övrigt har helgen varit underbar.
En lugn fredagkväll eftersom jag inte kom fram före 19.30. Och eftersom jag höll på att somna i soffan vid 21.30 så blev det ganska tidigt i säng också.

Sen på lördagen lämnade vi Samuel hos farmor vid 12 och begav oss sen ut för att kolla runt på stan. Så nu har jag sett Uppsala city också.. ;)
Sen åkte vi hem för att slappa och sen göra oss i ordning för att åka ut och äta på restaurang.
Matte hade beställt bord på en thai-restaurang.
Det var ett jättemysigt litet ställe med ett bambutak över några av borden, neonfärger på väggarna och en himmelens massa ljusslingor överallt.

Och maten var jättegod och JÄTTESTARK!!
Näsan och ögonen rann och halsen och magen sved. Men gott var det.
Själv åt jag grönsaker och tofu i kokosmjölk med grön currykrydda.

Efter restaurangen gick vi ut och tog en öl. Eller egentligen kollade jag efter en cider men dom hade bara sötsliskiga saker. Så jag valde en öl istället som jag drack 3 klunkar av och Matte drack resten. ;)

När vi var där ringde Mattes bästa kompis Sven-Erik och undrade om vi ville komma till dom och dricka lite. Jag hade inte träffat dom ännu och jag hade precis sagt på dagen att vi måste åka och hälsa på dom någon dag, så det passade ju jättebra.

Vi tog tåget ut till Storvreta drygt 5 minuter från Uppsala.
Där är även Matte uppväxt och han som nu sa att han är uppväxt "på landet" vet verkligen inte vad han pratar om!
Asfalterade gator och gatljus kan ALDRIG vara på landet!

Så kom vi ut till Sven-Erik med familj och en jäkla massa annat folk som var på besök, så det var svårt att hålla ordning på alla namn.
Och den som var närmast mig i ålder var Sven-Eriks dotter Maria som var 17. Tragiskt att det är barnen jag ska umgås med...
Matte sa en gång att på de närmaste kalasen ska jag få sitta vid barnbordet.. :P

Vi tåg tåget hem igen vid 00.03 och var hemma strax innan 1 på natten.
Vi var lite "i gasen" båda två så vi somnade gott sen. Och tog en lååååång sovmorgon nu när inte Samuel kom in och väckte oss.

Vid 12.00 hämtade vi Samuel igen och åkte hem. Sen blev det en lugn eftermiddag innan jag åkte hem till Vänersborg.

Och NU.. Nu kommer "vilken jävla smäll"
Jag gjorde nämligen lite akrobatik här förra torsdagen. :)

Jag stod i duschen och skulle precis vända mig om då jag halkar till, försöker ta tag i duschslangen men lyckas inte så jag flyger över badkarskanten och ner i golvet. "vilken jävla smäll!!" Och AAAAAJ!
Alla krokarna till duschdraperiet gick av så det åkte med mig ner på golvet.
Skivan som sitter framför badkaren gick sönder och for i golvet.

Jag slog mig riktigt rejält kan jag säga. Slog i huvudet så jag blev alldeles yr och inte kunde resa mig på flera minuter och sen slog jag i resten av kroppen rätt rejält också.
Först gjorde det bara ont i huvudet och ena fotleden men när jag sen kommit upp så gjorde det ont överallt.
Jag tyckte SÅÅÅ synd om mig själv..

Nu är det måndag och jag har fortfarande ont, även om det är bättre.
Det var faktiskt lite jobbigt att sitta still på tåget i 5 timmar på fredag. Jag visste inte riktigt hur jag skulle sitta för allt gjorde lika ont.

Jag köpte halkskydd när jag och mamma var ute och handlade på kvällen, men när jag sen skulle duscha på fredag morgon så flöt dom upp allihopa. Då hjälper dom inte så mycket.

Nu ska jag snart in i duschen igen och göra mig i ordning för att åka till Tanum.
Tåget till Uddevalla går 14.06 och sen hämtar Cecilia mig efter jobbet, så det blir väl en timmes väntan ungefär, men det är det värt mot att åka buss.

Ha det bra allihopa!
Kram

1 kommentar:

  1. Absolut, visst räknas det om man lägger bilden i högerspalten - fast jag kan inte se någon länkning här nu? Hör av dig igen när du länkat så jag vet korrekt antal lotter :-)

    SvaraRadera