måndag 28 september 2009

Helgen

I helgen var jag hemma hos mamma och pappa.

Mamma hämtade mig vid 9.30 på lördag morgon. Efter en sväng in på Torp så bar det av hemåt.
Och väl hemma så, hör och häpna, fick jag träffa Elvis på en gång!!
Han kom in och skulle äta (såklart, vad annars?!). Jag hade köpt med godis till honom men det ville han absolut inte ha.
Jag fick i alla fall lyfta upp honom och kramas i några sekunder. Det var jättemysigt!!
Sedan sprang han in och ut hela kvällen. Ibland bara in och åt och ibland både åt och pratade en stund. Eller ja, det var väl jag som stod för pratandet men han tillät mig åtminstone att klappa och gosa med honom en stund.

När han kom in sent på kvällen så stängde vi dörren så att han skulle vara inne över natten. Min förhoppning var att han skulle komma upp till mig i sängen på natten och vilja gosa. Men det blev inget med det. Han låg i fönstret en gång när jag vaknade på natten men han ville inte komma ner i sängen och gosa.

När jag inte pratade med Elvis så spenderade jag den största delen av dagen med mamma. Pappa kom inte hem före på kvällen.
På dagen gjorde vi i princip ingenting. Bara satt och pratade. Vi var ute en stund och gick runt i berget och kollade till alla platserna där jag alltid höll till som barn.. Eller egentligen ända tills jag flyttade hemifrån.
Men mycket hade ändrat sig trots att det "bara" är 8 år sen. Det hade växt igen mycket och det var mossa och träd överallt. Fast det var ändå mysigt att se alla ställena igen.

På kvällen såg vi på Postkod-miljonären och sen på "Här är ditt liv". Jag gillar inte Ingvar Oldsberg, men vad gör man inte för sina gamla föräldrar. ;)

Efter det åt vi en SEN middag med hemlagad pizza. Det var verkligen jättegott!

Jag gick och la mig vid 23.30 och sov ända till 7.30 nästa morgon! Sensation!!!! Sen gick jag och la mig igen efter en stund och sov i drygt en timma till. Det var himelskt skönt!

Söndag morgon blev väldigt lugn. Pappa var åtarigen borta och jag och mamma satt och löste ett omöjligt korsord.

Vid 11.30 kom Leon. Vi skulle passa honom medans Thea och Cecilia var på barnkalas.
Han började med att, strax innan Cecilia åkte, stupa ner för trappan på altanen med huvudet före. Han grät och grät, men troligen blev han mest rädd för när nappen kom in i munnen blev det tyst.

När Cecilia och Thea hade åkt var Leon så trött att han höll på att storkna.
Jag satte mig med honom och en filt i fotöljen. Efter 4 gånger av "Trollmor har lagt de 11 små trollen...." så sov han som en stock. La honom i soffan och där låg han i nästan en och en halv timme.

Klockan 13.00 kom Ellinor. Hon skulle också komma på söndag eftermiddag.
Strax efter det vaknade Leon och vi satte oss och åt middag. Paj med taco-kryddad quornfärs. Mycket gott! Leon åt med god aptit.

Efter maten gick vi ut en stund. Leon älskar att vara ute och greja. Jag är något mindre imponerad av att vara ute i höstrusket.

Medans vi var ute kom Thea och Cecilia tillbaka från kalaset. Thea var nöjd med kalaset men lite sur och grinig.
Det lättade dock upp när hon kom in och ffick paket av mig. Jag hade packat in halsbandet, armbandet och örhängena jag gjort till henne. Hon verkade bli väldigt glad och framför allt kände hon sig mycket fin i det.
Men tydligen var det för fint för att bara användas en vanlig dag så det lades försiktigt ner i asken igen.

Leon hade fått sin present tidigare på dagen. Inte heller han ville ha på sig sitt halsband.
Det berodde väl knappast på att han tyckte det var för fint utan att det var roligare att ha det i asken och skaka på den så det lät..

Resten av söndagen var ganska lugn, bortsett från barnen som var livade. Både systrarna och barnen stannade kvar tills jag skulle åka tillbaka till avdelningen vid 18.00.

Jag var vansinnigt trött när jag kom tillbaka. Gick och skulle vila vid 19.30 och somnade som en stock. Emma väckte mig vid 20.30 för att vi skulle se på Parlamentet och sen fortsättningen på Kommisarien och havet.
Jag låg och halvsov i soffan när vi såg på Parlamentet. Sen gick jag och la mig igen 21.00.
Jag vaknade inte före dom väckte mig 7.30 imorse. Ännu mera sensation!!

Idag har jag varit på terapin hela dagen. först från 9.00 fram till lunchen 11.30. Sen sov jag mellan 11.45-13.00. Efter det gick jag ner till terapin igen och stannade till 16.00. 5,5 timmar totalt, så nu är jag helt slut i huvudet.
Jag håller på att riva och sy mattrasor till en matta jag lovat väva åt mamma. Vansinnigt tråkigt förarbete men det blir nog roligare när man väl börjat väva.

Nu är det dax för sängen.

Ha det gott allihopa!

Kram

2 kommentarer:

  1. Ja det var ett gediget inlägg.
    Massor skrivet efter en relativt lugn men trevlig helg.
    Med den farten på terapin har vi väl ny matta inför nästa helgstädning:)
    God Natt
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Ja det var sannerligen ett långt inlägg!

    Gött å höra att det är lite riv i dig.
    (Hihihi storasyster är ju den roligaste du känner... eller hur??)

    Kram!!

    SvaraRadera